LINE 6 POD X3 Live a živé hraní jako nekonečný příběh

Nedalo mi to a rozhodl jsem se, že vyzkouším “rackový” koncový zesilovač. Na YOUTUBE jsem viděl řadu kytaristů, kteří používají simulační, nebo efektový model, předzesilovač a koncový zesilovač, jako samostatné moduly uložené v racku. Stylem hry a zvukem byli blízcí mému hraní.

V úvahu přicházejí dva modely MESA BOOGIE 20/20 nebo MARSHALL 20/20, vzhledem k názvu naší kapely a také ceně jsem se rozhodl pro MARSHALL už jsem ho zkoušel tehdy na Slovensku, ale co když… Šlo to velice rychle, v inzerátech jsem jeden našel blízko Olomouce na ceně jsem se dohodli a ani jsem ho na místě nezkoušel a jel jsem hned do zkušebny.

Zapojení bylo jednoduché jedná se o lampový stereo  zesilovač o výkonu 2x 20 W. Má regulaci  hlasitosti a presence a přepínání DEEP, což simuluje zvuk otevřené bedny (rozmázne zvuk, zatím to nepoužívám). Je možné ho používat jako stereo nebo mono, důležité je, že musíte mít dvě bedny, nebo bednu, která umí přijímat dva signálu. Mám reprobox MARSHALL 1936, což je přesně ono. To, že hlasitost kanálů se reguluje společně je lepší pro jednu bednu, kterou pak lze snímat dvěma mikrofony. Uvažoval jsem o dvou reproboxech, aby kytara získala na pódiu prostorovější zvuk, ale tady by asi byla nutná nezávislá regulace hlasitosti, jako má MESA.

Tipy a triky:

  • Simulaci reproduktorů jsem v první fázi zkoušel mít zapnutou, neznělo to úplně špatně, ale nakonec jsem ji vypnul a celkově je zvuk přirozenější.
  • Stále je rozdíl mezi zvukem se simulací reproduktorů do sluchátek a z reproboxu, což je logické, takže na stejný zvuk jsem prostě rezignoval a jde o to aby simulace zesilovače určila výchozí charakter zvuku, což funguje a zvuk byl použitelný pro živé hraní, což je nutno nastavit s reproboxem. Sluchátka zůstanou pouze orientační a pro první hledání směru.
  • Otázkou tedy zůstává, jak hrát do PA, tam půjde simulace reproboxů, které jsou pro zvuky nastaveny, ale vzhledem k tomu, že PA používám většinou jen na přizvučení, tak bude rozhodující zvuk z pódia.
  • Takže postup při vytvoření nového zvuku:
    • Nalezení doma se sluchátky
    • Doladění korekcí a ekvalizéru ve zkušebně s reproboxem
    • Nalezení přijatelné simulace reproboxu doma se sluchátky bez změny korekcí
  • Při nahrávání ve studiu nahrávat linkou a znovu doladit korekce, jinými slovy mít dvě sady, jednu pro živé hraní a druhou pro nahrávání. Ruku na srdce, kdo z nás nahrává víc než jednou ročně. Nemyslím pracovní nahrávky, ale tam stejně nejde o nějaký super zvuk.
  • Mám pedál hlasitosti pro všechny zvuky nastavený na minimálně 60% a maximum na 100%. Všechny zvuky jsem nastavoval na minimální hlasitost, abych měl výkonovou rezervu, až se do toho spoluhráči opřou.

Pocity:

  • Stručně “zní mi to dobře”.
  • Výkon naprosto dostatečný.
  • Zvuk se pročistil, čisté zvuky super, simulovaná akustická kytara a dvanáctistrunná kytara VARIAX je mnohem lepší než předtím.
  • I při zvýšení hlasitosti z 60% na 100% minimální změna charakteru zvuku.
  • Konečně můžu pracovat s GAINEM na kytaře a s pedálem hlasitosti a stále kytaru slyším, i když hraje potichu.
  • Konečně můžu využívat simulace POD i při živém hraní bez pocitu, že něco někde drhne.
  • Čekají nás teď dvě vystoupení, tak doufám, že mi optimismus vydrží.