Zkušenosti s Variax napsal drobekivo

V lednu 2009 jsem si pořídil Variax 300 (uvažoval jsem i o vyšší verzi, ale když jsem se dočetl, že všechny verze jsou osazeny stejným procesingem a liší se pouze pákou pro tremolo a použitými materiály těla a krku tak jsem usoudil, že si vyšší verzi pořídím až na základě získaných zkušeností).

Vlastním Telecaster Squier kerý je osazen celojavorovým krkem z jednoho kusu bez lepeného hmatníku, snímači Fender ´51 Nocaster, přepínači a potenciometry Fender, dále vlastním akustiku Takamine EAN 15C https://www.music-store.cz/testy2.asp?ID=70.
 
Hraji v kapele, která působí poslední roky převážně v malých klubech jen tu a tam větší pódia a proto mi střídání Telecastera a Takamine během produkce a s tím spojené starosti působí často problémy a komplikace.

Nenahráváme, neexperimentujeme ve zkušebně, hrajeme jen live. Variax ve mně vzbudil velkou zvědavost a naději že konečně budu mít akustiku i elektriku v jedné kytaře... a opravdu jsem sice s obavami, ale přesto odložil Takamine i Telecastera a nechávám si je na koncerty na větších pódiích, kterých máme pár do roka.

Protože jsem potřeboval signál Takamine i Telecastera zracovávat - (kompresor, eq, modulace, zkreslení, expression ) zvolil jsem si multiefekt, který má celkem 5 vstupů a 4 výstupy (když nepočítám vstup pro CD a sluchátkový výstup), takže jsem mohl obě kytary zpracovávat v jednom a zároveň jejich signál posílat zvlášť do samostatných šavlí v promixu a taky třebas do komba čí dvou, na příposlech USB a software pro editaci. Na trhu těmto podmínkám v roce 2007 vyhovoval pouze Digitech RPx400 (v kategorii do 12.000,-Kč). Obě kytary jsem nejprve proháněl lampovým prempem Electro-Harmonix LPB  2UBE https://kytary.cz/electro-harmonix-lpb-2ube/98645/?SE5470:0:0:1:0 a kupodivu je vliv lampy na začátku řetězce znát nejen na elektrice, ale i na akustice, obával jsem se komplikací při kombinování lampy a digitálu... a nedostavily se.

Digitech RPx400 mě sice uspokojil slučováním a rozdělováním signálu dvou kytar najednou zapojených, možností obě kytary dynamicky ovládat expression-pedálem a kompresorem, bohužel nemá parametrický (alespoň třípasmový) equalizer a taky nemá simulace zkreslovacích krabiček (zkreslení se nastavuje gainem na simulacích aparátů). Přestože používám zkreslené zvuky kytar celkem málo vyrovnal jsem tento handicap digitechu pořízením slušného kreslítka Andys Vintage 6 https://www.musiczoo.cz/index.php?action=eshop&cat1=3&cat2=1&cat3=0&detail=T121.

Opětné obavy z propojení lampy, analogu a digitálu byly zbytečné, nicméně už při této sestavě signálové cesty jsem musel aspoň trochu vyladit zvuk kytar na P.A. systém naší kapely, kombo jsem si pořídil pro akustiku (jsou na něm nastavitelná pásma středů) a druhé kombo jsem zvolil klávesové Crate KXB50 https://kytary.cz/crate-dvoukanalove-klavesove-kombo-kxb50/90509/?SE733:0:0:1:0.

Po koupi Variaxu jsem si myslel, že původní signálový řetězec pro Takamine a Telecaster bude třeba nahradit jiným z důvodu neschopnosti kompatibility. Propojil jsem Variax se stávajícím řetězcem a kupodivu po hodinách nastavování z toho leze obstojný zvuk z P.A.

Podotýkám že nastavuji zvuk na P.A. záměrně bez sluchátek a s vypnutými odposlechy i příposlechovými komby. Při ladění zvuků mám zapnuty konkrétní bicí a baskytaru do konkrétně naprogramovaných skladeb v Cakewalku a zvuků bicích použitých z Roland Canvas SC-88. A právě to mi dává lepší obrázek o tom, který zvuk se prosadí a který zanikne (přestože ve sluchátkách či kombu zněl slušně či nádherně).

Pak nastává ladění zvuku v příposlechovém klávesovém kombu. Kombo je spíše dvouvstupé než dvoukanálové, má dva samostatné vstupy se samostatnými gainy, korekce a volume jsou bohužel společné, do jednoho vstupu posílám signál el.kytar přímo z multiefektu, do druhého signál akustiky ze send (odposlechu) z mixu, tím se dosti vyřešil problém rozdílné equalizace elektrik a akustiky.

Pro live hraní používám jeden zvuk akustické kytary, zvuk clean elektrik s bridge snímači - Rickenbaker, Telecaster, Strat s brige/middle, Gretsch s neck snímačem. Zvuk drive: Gretsch - neck, Gretsch custom, a LP- bridge. To podle skladeb a poloh hraných pasáží, zda jsou v basech, středech či výškách, pomalé či rychlé tajdy. Vůbec nelpím na tom, zda to Harrison, Fogerty či Clarence White hráli na onakou kytaru přes onaký aparát. Spíše preferuji optimální čitelnost a zároveň nenásilnost splynutí s danou skladbou.

Diditální simulace komb z kytarového procesoru v klávesovém kombu nedělají takový brutál jako v kytarových kombech, nicméně je to opravdu běh na dlouhou trať - vyladit zvuk digitální kytary a digitálních efektů.

Určitě si hodlám POD 3X Live pořídit, protože má dosti výhod.

drobekivo@seznam.cz